UWAGA! - zmiana przebiegu trasy
mapa
opis trasy
0.0 | skrzyżowanie drogi nr. 7/E 77 (ul. Warszawska) z ul. Turystyczną, jedziemy nią w kierunku lasu za zielonym szlakiem rowerowym |
0.7 | granica lasu, początek drogi pożarowej nr. 4, skręcamy w prawo potem w lewo i jedziemy asfaltem |
2.3 | zjeżdżamy w lewo drogą gruntową w las, po prawej ławy i stoły, jedziemy dalej w lewo od nich |
2.6 | po prawej Wojenny Cmentarz Partyzancki Żołnierzy Armii Krajowej, miejsce ostatniej kwatery 34 żołnierzy leśnych oddziałów. Cmentarz powstał po śmierci dnia 05.08.1943r. 5 partyzantów ze Zgrupowania AK "Ponury-Nurt", poległych w zasadzce koło gajówki Mościska w pobliżu Ciechostowic. Teren wokół mogił został przez partyzantów podobwodu "Morwa" wykarczowany i ogrodzony, następnie poświęcony w dniu Zielonych Świątek w 1944 roku. Odtąd chowano tu kolejnych żołnierzy poległych w walce z okupantem. Jest to miejsce uroczystości patriotycznych połączonych z udziałem kombatantów i Mszą Świętą, mających miejsce trzy razy w roku - w II-gą niedzielę maja (rocznica poświęcenia cmentarza), III-cią niedzielę sierpnia (rocznica wymarszu kompanii "Młota" i 2 listopada (msza za poległych i zmarłych żołnierzy AK). Powracamy do głównej drogi i skręcamy w lewo |
4.3 | po lewej stronie mijamy okazały buk, niewątpliwie zasługujący na miano pomnika przyrody, jedziemy nadal na wprost |
6.1 | docieramy do szlabanu za którym skręcamy w prawo na szosę Bliżyn - Szydłowiec, niebieski, międzynarodowy szlak rowerowy "Lwów - Berlin" |
8.0 | dojeżdżamy do skrzyżowania z asfaltową drogą pożarową nr. 9 przy zbiorniku wody po lewej - tam skręca niebieski i zielony szlak rowerowy, my jedziemy dalej na wprost przez mostek na rzece Oleśnicy |
13.9 | ul. Podgórze wzdłuż zalewu na rz. Korzeniówce po lewej wjeżdżamy do Szydłowca (po prawej na wzgórzu widoczne trzy wysokie krzyże drewniane, mające chronić przed epidemią. W I-szej połowie XVII w. i w na początku XVIII w. na ziemiach tych szalała dżuma i pewnie w tamtym okresie ustawiono tu krzyże, stale wymieniane na nowe), po czym na skrzyżowaniu z ul. Folwarczną skręcamy w prawo a zaraz potem w lewo, w ul. Kamienną |
14.4 | wyjeżdżamy w prawo (UWAGA ! - ruch okrężny) na Rynek Wielki - po lewej Ratusz, po prawej kościół parafialny p.w. św. Zygmunta (opisy przy wcześniejszych trasach), objeżdżamy Ratusz skręcając w lewo w ul. Radomską a potem w prawo w ul. 1-go Maja |
14.7 | skręcamy w lewo w ul. Kościuszki |
14.8 | dojeżdżamy do skrzyżowania z sygnalizacją świetlną i skręcamy w lewo, w ul. Zamkową a po 200 metrach w prawo ponownie w ul. Radomską |
15.0 | osiągamy Plac M. Konopnickiej, po prawej Dworzec BUS, my jedziemy dalej na wprost ul. Północną |
22.2 | za wsią Wysocko przejeżdżamy przez mostek na rz. Korzeniówce |
22.5 | rozjazd we wsi Krzcięcin, skręcamy w lewo. Na łuku drogi w prawo po lewej stronie widoczne stare kamienne ogrodzenie i zarośniętą wzdłuż niego ścieżkę - wiedzie ona do pozostałości zameczku należącego niegdyś do rodu Makomaskich. Natomiast przy szosie w pierwszym gospodarstwie po lewej możemy obserwować hodowlę strusi |
23.1 | na zakręcie obok przydrożnego krzyża jedziemy w lewo |
25.2 | skrzyżowanie w Ostałówku, jedziemy na wprost |
26.8 | dojeżdżamy do skrzyżowania w Ostałowie, jedziemy nadal na wprost |
27.5 | jadąc ul. Główną przez Smagów przejeżdżamy przez następne skrzyżowanie |
29.1 | Rzuców, ul. Nowy Świat, po prawej kościół p.w. Wniebowzięcia NMP o współczesnej, awangardowej architekturze |
29.8 | dojeżdżamy do skrzyżowania z drogą nr. 727 (UWAGA ! na prawą stronę - zła widoczność !), skręcamy w lewo a po 180 m, za przydrożnym krzyżem z 1890 r. w prawo, w ul. Armii Krajowej. Wieś ma górniczo-hutnicze tradycje sięgające XVIII wieku. Do dziś pozostały ruiny ówczesnych obiektów przemysłowych jak wielki piec, walcownia i gwoździarnia oraz ujęcie wody do napędu urządzeń |
30.2 | po prawej w głębi posesji za parkanem dwór murowany z XIX w. z parkiem krajobrazowym, aleją grabową i kamienną rzeźbą lwa z XVIII w. |
30.8 | po minięciu szkoły z boiskiem po lewej osiągamy skrzyżowanie obok kolejnego krzyża przydrożnego z 1859 r. i skręcamy w drogę po prawej, prowadzącą do wsi Wola Kuraszowa |
31.6 | skręcamy w lewo, w gruntową drogę między pierwszym a drugim domem |
31.8 | dojeżdżamy do brzozowego zagajnika i trawiastą ścieżką z koleinami skręcamy w lewo. Po 60 metrach po lewej stronie znajdujemy zadrzewione stanowisko archeologiczne - ślady grodu obronnego z XI/XII wieku w formie owalnego wału o wysokości dochodzącej do 5 metrów, zbudowanego z ziemi i kamieni. Powracamy do Rzucowa tą samą drogą |
33.2 | na znanym nam skrzyżowaniu z ul. Armii Krajowej skręcamy w prawo |
35.9 | dojeżdżamy do rozjazdu i skręcamy w lewo, do Nadolnej, tu po prawej mijamy kościół parafialny p.w. Najświętszego Serca Jezusa |
36.5 | mijamy drogę po lewej prowadzącą do Chlewisk i cmentarza, na którym pochowano 215 mieszkańców wsi Skłoby i okolic, zamordowanych przez hitlerowców w dniu 11.04.1940 r. Jedziemy nadal prosto wzdłuż zielonego, pieszego szlaku turystycznego |
36.9 | zakręt drogi asfaltowej w prawo, obok pomnik, poświęcony pamięci rozstrzelanych w 1940 roku mieszkańców Stefankowa i okolic. Jedziemy nadal na wprost gruntową, kamienistą drogą za szlakiem zielonym |
38.1 | mijamy skrzyżowanie pieszych szlaków turystycznych - czerwonego i zielonego, dalej po lewej stronie widoczny pomnik wzniesiony w 1932 r. przez ks. Jana Wiśniewskiego, kanonika sandomierskiego i proboszcza borkowickiego, dla upamiętnienia zwycięskiej bitwy stoczonej tu w dniu 22.04.1863 przez powstańców pod wodzą płk. Dionizego Czachowskiego z wojskiem rosyjskim. Powracamy do minionego skrzyżowania szlaków i skręcamy w lewo, za szlakiem czerwonym |
38.8 | gruntową drogą zjeżdżamy w dół i wyjeżdżamy w lewo na asfaltową drogę w Skłobach |
39.6 | skrzyżowanie obok figury Matki Boskiej i sklepu, dalej jedziemy w lewo pod górkę |
41.0 | obok ostatniego gospodarstwa po prawej skręcamy w lewo w las, w prostą utwardzoną drogę pożarową nr. |
43.1 | dojeżdżamy do skrzyżowania, na wprost po prawej widoczna ppoż. wieża obserwacyjna |
45.0 | następne skrzyżowanie dróg leśnych, skręcamy lekko w prawo, potem w lewo i jedziemy nadal na wprost, po obu stronach drogi widoczne w lesie "doły rudne" - ślady dawnych wyrobisk kopalnianych |
46.3 | skrzyżowanie z drogą pożarową nr. 3, nadal jedziemy prosto |
47.4 | wyjeżdżamy z lasu, przed nami Lelitków |
47.9 | na rozjeździe (po lewej widoczny most) skręcamy w prawo a potem w lewo przez mostek na rzece Czarnej |
48.4 | wyjeżdżamy w prawo na szosę - przed nami wieś Furmanów. W latach 1830-1907 była tu czynna huta żelaza po której pozostała do dziś ceglana wieża gichtociągowa służąca niegdyś do zasypywania wielkiego pieca wsadem oraz zabudowania fabryczne, niestety, nie udostępnione do zwiedzania (obecnie - własność prywatna) |
49.3 | po prawej stronie pod dębem - pomnikiem przyrody - pomnik i mogiła 8 żołnierzy 3 Pułku Piechoty Legionów Armii Krajowej pod dowództwem kpt. Antoniego Hedy "Szarego", poległych 05.11.1944 r. w bitwie "Piekiełko" |
50.9 | dojeżdżamy do skrzyżowania i skręcamy w lewo |
52.8 | dojeżdżamy do parkingu po prawej stronie i drogi prowadzącej do Rezerwatu Przyrody "Skałki Piekło pod Niekłaniem", nasza trasa prowadzi nadal prosto główną drogą |
55.4 | po przejechaniu przez piękny, bukowy las dający upragnioną ochłodę latem, mijamy po prawej stronie drogę pożarową nr. 4 |
59.7 | dojeżdżamy do Antoniowa, po lewej stronie widzimy pomnik upamiętniający zwycięską bitwę, stoczoną w dniu 21.08.1944r. przez 4 Pułk Piechoty Legionów Armii Krajowej z oddziałami niemieckimi |
60.2 | stajemy obok kościoła p.w. NMP Nieustającej Pomocy w Hucie, na wprost w oddali rozpościera się panorama Równiny Radomskiej |
60.4 | mijamy po prawej drogę do Rędocina i Mroczkowa, przed nami długi zjazd - UWAGA! - osiągalna duża prędkość w terenie zabudowanym |
62.3 | dojeżdżamy do skrzyżowania w Aleksandrowie i skręcamy w prawo, po lewej widzimy staw na rzece Kobyłce, jedziemy dalej prosto |
64.5 | skrzyżowanie w Budkach I, obok sklep spożywczy a po lewej figura Matki Boskiej z 1946r. |
65.4 | po prawej stronie mijamy wysoki drewniany krzyż z 1966r. w otoczeniu drzew |
65.8 | dojeżdżamy do następnego rozjazdu, po prawej droga do Budek II i Huciska, my jedziemy nadal prosto |
67.2 | mijamy granicę Szydłowca i skręcamy w prawo, na Stary Książek |
69.2 | dojeżdżamy do ul. Podgórze i skręcamy w prawo a po 80m w lewo, w ul. mjr. "Hubala" |
69.9 | przejeżdżamy na wprost ul. T. Kościuszki |
70.0 | skręcamy w prawo, w ul. Polanki |
70.7 | przepustem pod drogą nr. 7/E77 przejeżdżamy na drugą stronę i kierujemy się gruntową drogą w prawo |
71.5 | po lewej mijamy wyrobisko piachu, po prawej na horyzoncie widnieją lasy na Wzgórzach Niekłańsko-Bliżyńskich - stamtąd przybywamy! |
72.0 | wyjeżdżamy na asfaltową drogę w Komornikach, skręcającą w lewo - my jedziemy nadal prosto |
72.4 | zjeżdżamy z asfaltu na wprost na drogę gruntową i jedziemy w kierunku lasu |
73.0 | wjeżdżamy do lasu, omijając miejscami rozlewiska czy wyboje |
73.9 | dojeżdżamy do skrzyżowania z nową, szeroką drogą przeciwpożarową, jedziemy na wprost |
75.3 | przed nami po lewej i prawej obszerne poręby z nowymi nasadzeniami |
76.4 | ostrożnie przekraczamy niestrzeżony przejazd kolejowy |
77.0 | dojeżdżamy do polnej kapliczki z datą "1863" po lewej, możemy tu odpocząć w ciszy i spokoju |
77.5 | przekraczamy na wprost asfaltową drogę Świerczek - Lipowe Pole |
78.2 | wyjeżdżamy na wprost na szosę ze Świerczka do Skarżyska (ul. Kolonia) |
79.7 | osiągamy skrzyżowanie przy Urzędzie Gminy w Skarżysku Kościelnym, nadal jedziemy prosto |
80.0 | po prawej mijamy kościół parafialny p.w. Świętej Trójcy z XVIIw. |
81.5 | po przejechaniu przez strzeżony przejazd kolejowy, dojeżdżamy do skrzyżowania ulic 1-go Maja i Łyżwy |
AUTOR NIE PONOSI ODPOWIEDZIALNOŚCI ZA ZDARZENIA WYNIKŁE PODCZAS PRZEMIERZANIA TEJ TRASY
aktualna pogoda dla tej trasy
informacje o trasie
Miejscowość docelowa: | Rzuców - Skłoby - Niekłań Wielki |
Dystans całkowity (km): | 81.5 |
Informacje dodatkowe: | W związku z budową drogi szybkiego ruchu S7 podróż od 70 km trasy czasowo jest nieaktualna. Przeprawa na drugą stronę drogi E7/77 (przez plac budowy) możliwy jest ul. Kolejową z zachowaniem dużej ostrożności. Nowy przebieg trasy rowerowej zostanie zaktualizowany po zakończeniu budowy. |